Καταργείται η γνώση. Η γνώση θα είναι μόνο για τους ολίγους ή γι' αυτούς που θα έχουν βιβλία από χαρτί ακόμη!
Στην έναρξη λειτουργίας της εφαρμογής για την ηλεκτρονική τήρηση των φορολογικών βιβλίων χιλιάδων επιχειρήσεων μετά το Πάσχα προχωρεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), καθώς έχει ολοκληρωθεί η τεχνική προετοιμασία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σε πρώτη φάση η ηλεκτρονική τήρηση θα αφορά μόνο τα βιβλία εσόδων-εξόδων. Η τήρηση των βιβλίων αυτών θα διεκπεραιώνεται μέσω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής που θα λειτουργεί στο σύστημα TAXISnet, επιτρέποντας ουσιαστικά την οnline διασύνδεση των βιβλίων χιλιάδων επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών με τις φοροελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, δηλαδή με τα Ελεγκτικά Κέντρα και τις ΔΟΥ.
Όπως ανακοίνωσε ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, κατά τη διάρκεια των εργασιών του 15ου ΤΑΧ Forum, που διοργάνωσε στην Αθήνα το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο και κατά τη διάρκεια δημόσιας συζήτησης με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Σίμο Αναστασόπουλο, ουσιαστικά, τα φορολογικά βιβλία εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων και επαγγελματιών θα συμπληρώνονται και θα «τηρούνται» ηλεκτρονικά απευθείας στο σύστημα TAXISnet. Έτσι θα παρακολουθούνται σε σχεδόν πραγματικό χρόνο από τις φορολογικές αρχές. Τα στοιχεία των εκδιδόμενων τιμολογίων θα καταχωρούνται ηλεκτρονικά στο σύστημα από τον εκάστοτε εκδότη, ενώ ο λήπτης θα πρέπει να συνδέεται στη συνέχεια και αυτός ηλεκτρονικά προκειμένου να τα επικυρώνει ή να τα διορθώνει για τις πράξεις που τον αφορούν.
Η ηλεκτρονική συμπλήρωση των βιβλίων θα γίνεται είτε «γραμμή-γραμμή» καταχωρητικά, είτε με μαζική μεταφόρτωση δεδομένων είτε με το ξεχωριστό κανάλι των ταμειακών μηχανών όταν συνδεθούν με τα συστήματα ΤΑΧIS και TAXISnet. Από το 2020 και μετά, όταν θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή και η ηλεκτρονική έκδοση των τιμολογίων, τα ηλεκτρονικά βιβλία θα συμπληρώνονται αυτόματα με κάθε έκδοση e-τιμολογίου.
Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του μέτρου της ηλεκτρονικής τήρησης των φορολογικών βιβλίων έχει ήδη παρουσιαστεί από τον κ. Πιτσιλή, σε επίσημη ομιλία του από τον περασμένο Νοέμβριο. Ο διοικητής της ΑΑΔΕ είχε αναφέρει ήδη από τότε πως οι προετοιμασίες βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο και ότι η εφαρμογή για την ηλεκτρονική τήρηση των βιβλίων είχε λάβει πλέον συγκεκριμένη μορφή και είχε δοθεί προς διαβούλευση σε αρμόδιους φορείς για επιμέρους παρατηρήσεις.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση
Πέραν της ηλεκτρονικής τήρησης των φορολογικών βιβλίων, εντός του 2019 όπως ήδη έχει αποφασιστεί, θα προχωρήσει και το μέτρο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Η εφαρμογή του μέτρου αυτού σημαίνει πολύ απλά ότι τα τιμολόγια, τα οποία αποτυπώνουν τα στοιχεία των συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων, θα εκδίδονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα και τα δεδομένα τους θα αποστέλλονται με ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας από τους εκδότες στους λήπτες, ενώ ταυτόχρονα θα διαβιβάζονται ηλεκτρονικά και στα συστήματα ΤΑΧΙS και TAXISnet. Οι λήπτες από την πλευρά τους θα επιβεβαιώνουν αυτόματα τα δεδομένα των τιμολογίων που θα τους αποστέλλονται και ταυτόχρονα θα διαβιβάζουν κι αυτοί τα δεδομένα στα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ. Με τον τρόπο αυτό οι συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (χονδρικές πωλήσεις, παροχές υπηρεσιών κ.λπ.) θα παρακολουθούνται, θα διασταυρώνονται και θα επαληθεύονται αυτόματα τη στιγμή της πραγματοποίησής τους σε πραγματικό χρόνο.
Ειδικότερα, με την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, θα καταργηθεί η σημερινή διαδικασία εκτύπωσης και διακίνησης των τιμολογίων σε χάρτινη μορφή, για όλες τις συναλλαγές μεταξύ φυσικών και νομικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματικές δραστηριότητες, δηλαδή μεταξύ επιχειρήσεων-ελευθέρων επαγγελματιών, καθώς και άλλων νομικών προσώπων και οντοτήτων. Η διαδικασία αυτή θα αντικατασταθεί από την υποχρεωτική ηλεκτρονική έκδοση και διακίνηση των τιμολογίων μεταξύ των παραπάνω αντισυμβαλλομένων.
Ταυτόχρονα, τα στοιχεία των τιμολογίων που θα εκδίδονται και θα διακινούνται ηλεκτρονικά μεταξύ επιχειρήσεων ή και ελευθέρων επαγγελματιών θα διαβιβάζονται και στις πληροφοριακές υποδομές της ΑΑΔΕ για άμεσο έλεγχο και διασταύρωση. Με τη διαδικασία αυτή, οι φορολογικές αρχές θα γνωρίζουν εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο το ύψος των συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων ή και ελευθέρων επαγγελματιών.
Ουσιαστικά με την ηλεκτρονική τιμολόγηση θα εξαλειφθεί πλήρως το φαινόμενο της έκδοσης πλαστών τιμολογίων, διότι δεν θα υπάρχει πλέον δυνατότητα έκδοσης τιμολογίων εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως λήπτη, ούτε δυνατότητα καταχώρησης τιμολογίου εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως εκδότη. Παράλληλα, θα περιοριστούν σημαντικά και τα κρούσματα έκδοσης εικονικών τιμολογίων, καθώς τα στοιχεία των ηλεκτρονικά εκδιδόμενων τιμολογίων θα επιβεβαιώνονται και από τους λήπτες, ενώ για όλες τις συναλλαγές που θα αποτυπώνονται στα εκδοθέντα και αποσταλθέντα ηλεκτρονικά τιμολόγια θα διενεργούνται αυτόματα διασταυρώσεις και με στοιχεία από τις τράπεζες, προκειμένου να επιβεβαιώνεται εάν πράγματι έχουν γίνει οι πληρωμές των εκδοθέντων τιμολογίων.
Περιορισμός του φόρτου εργασίας κατά 50%
Με την ηλεκτρονική τήρηση των βιβλίων εκτιμάται ότι θα περιοριστεί σχεδόν στο μισό ο γραφειοκρατικός φόρτος της αγοράς. Από τη στιγμή δε που θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα, δεν θα υπάρχει πλέον η ανάγκη να υποβάλλονται και οι συγκεντρωτικές καταστάσεις τιμολογίων πελατών-προμηθευτών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σε πρώτη φάση η ηλεκτρονική τήρηση θα αφορά μόνο τα βιβλία εσόδων-εξόδων. Η τήρηση των βιβλίων αυτών θα διεκπεραιώνεται μέσω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής που θα λειτουργεί στο σύστημα TAXISnet, επιτρέποντας ουσιαστικά την οnline διασύνδεση των βιβλίων χιλιάδων επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών με τις φοροελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, δηλαδή με τα Ελεγκτικά Κέντρα και τις ΔΟΥ.
Όπως ανακοίνωσε ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, κατά τη διάρκεια των εργασιών του 15ου ΤΑΧ Forum, που διοργάνωσε στην Αθήνα το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο και κατά τη διάρκεια δημόσιας συζήτησης με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Σίμο Αναστασόπουλο, ουσιαστικά, τα φορολογικά βιβλία εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων και επαγγελματιών θα συμπληρώνονται και θα «τηρούνται» ηλεκτρονικά απευθείας στο σύστημα TAXISnet. Έτσι θα παρακολουθούνται σε σχεδόν πραγματικό χρόνο από τις φορολογικές αρχές. Τα στοιχεία των εκδιδόμενων τιμολογίων θα καταχωρούνται ηλεκτρονικά στο σύστημα από τον εκάστοτε εκδότη, ενώ ο λήπτης θα πρέπει να συνδέεται στη συνέχεια και αυτός ηλεκτρονικά προκειμένου να τα επικυρώνει ή να τα διορθώνει για τις πράξεις που τον αφορούν.
Η ηλεκτρονική συμπλήρωση των βιβλίων θα γίνεται είτε «γραμμή-γραμμή» καταχωρητικά, είτε με μαζική μεταφόρτωση δεδομένων είτε με το ξεχωριστό κανάλι των ταμειακών μηχανών όταν συνδεθούν με τα συστήματα ΤΑΧIS και TAXISnet. Από το 2020 και μετά, όταν θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή και η ηλεκτρονική έκδοση των τιμολογίων, τα ηλεκτρονικά βιβλία θα συμπληρώνονται αυτόματα με κάθε έκδοση e-τιμολογίου.
Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του μέτρου της ηλεκτρονικής τήρησης των φορολογικών βιβλίων έχει ήδη παρουσιαστεί από τον κ. Πιτσιλή, σε επίσημη ομιλία του από τον περασμένο Νοέμβριο. Ο διοικητής της ΑΑΔΕ είχε αναφέρει ήδη από τότε πως οι προετοιμασίες βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο και ότι η εφαρμογή για την ηλεκτρονική τήρηση των βιβλίων είχε λάβει πλέον συγκεκριμένη μορφή και είχε δοθεί προς διαβούλευση σε αρμόδιους φορείς για επιμέρους παρατηρήσεις.
Ηλεκτρονική τιμολόγηση
Πέραν της ηλεκτρονικής τήρησης των φορολογικών βιβλίων, εντός του 2019 όπως ήδη έχει αποφασιστεί, θα προχωρήσει και το μέτρο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Η εφαρμογή του μέτρου αυτού σημαίνει πολύ απλά ότι τα τιμολόγια, τα οποία αποτυπώνουν τα στοιχεία των συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων, θα εκδίδονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα και τα δεδομένα τους θα αποστέλλονται με ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας από τους εκδότες στους λήπτες, ενώ ταυτόχρονα θα διαβιβάζονται ηλεκτρονικά και στα συστήματα ΤΑΧΙS και TAXISnet. Οι λήπτες από την πλευρά τους θα επιβεβαιώνουν αυτόματα τα δεδομένα των τιμολογίων που θα τους αποστέλλονται και ταυτόχρονα θα διαβιβάζουν κι αυτοί τα δεδομένα στα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ. Με τον τρόπο αυτό οι συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (χονδρικές πωλήσεις, παροχές υπηρεσιών κ.λπ.) θα παρακολουθούνται, θα διασταυρώνονται και θα επαληθεύονται αυτόματα τη στιγμή της πραγματοποίησής τους σε πραγματικό χρόνο.
Ειδικότερα, με την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, θα καταργηθεί η σημερινή διαδικασία εκτύπωσης και διακίνησης των τιμολογίων σε χάρτινη μορφή, για όλες τις συναλλαγές μεταξύ φυσικών και νομικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματικές δραστηριότητες, δηλαδή μεταξύ επιχειρήσεων-ελευθέρων επαγγελματιών, καθώς και άλλων νομικών προσώπων και οντοτήτων. Η διαδικασία αυτή θα αντικατασταθεί από την υποχρεωτική ηλεκτρονική έκδοση και διακίνηση των τιμολογίων μεταξύ των παραπάνω αντισυμβαλλομένων.
Ταυτόχρονα, τα στοιχεία των τιμολογίων που θα εκδίδονται και θα διακινούνται ηλεκτρονικά μεταξύ επιχειρήσεων ή και ελευθέρων επαγγελματιών θα διαβιβάζονται και στις πληροφοριακές υποδομές της ΑΑΔΕ για άμεσο έλεγχο και διασταύρωση. Με τη διαδικασία αυτή, οι φορολογικές αρχές θα γνωρίζουν εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο το ύψος των συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων ή και ελευθέρων επαγγελματιών.
Ουσιαστικά με την ηλεκτρονική τιμολόγηση θα εξαλειφθεί πλήρως το φαινόμενο της έκδοσης πλαστών τιμολογίων, διότι δεν θα υπάρχει πλέον δυνατότητα έκδοσης τιμολογίων εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως λήπτη, ούτε δυνατότητα καταχώρησης τιμολογίου εν αγνοία του εμφανιζόμενου ως εκδότη. Παράλληλα, θα περιοριστούν σημαντικά και τα κρούσματα έκδοσης εικονικών τιμολογίων, καθώς τα στοιχεία των ηλεκτρονικά εκδιδόμενων τιμολογίων θα επιβεβαιώνονται και από τους λήπτες, ενώ για όλες τις συναλλαγές που θα αποτυπώνονται στα εκδοθέντα και αποσταλθέντα ηλεκτρονικά τιμολόγια θα διενεργούνται αυτόματα διασταυρώσεις και με στοιχεία από τις τράπεζες, προκειμένου να επιβεβαιώνεται εάν πράγματι έχουν γίνει οι πληρωμές των εκδοθέντων τιμολογίων.
Περιορισμός του φόρτου εργασίας κατά 50%
Με την ηλεκτρονική τήρηση των βιβλίων εκτιμάται ότι θα περιοριστεί σχεδόν στο μισό ο γραφειοκρατικός φόρτος της αγοράς. Από τη στιγμή δε που θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα, δεν θα υπάρχει πλέον η ανάγκη να υποβάλλονται και οι συγκεντρωτικές καταστάσεις τιμολογίων πελατών-προμηθευτών.